اخبار,اخبار اقتصادی,کمبود آب در تهران

 

اخبار اقتصادی - تهران به بی آبی زمستانی خورد/ 6 طرح ویژه نجات دریاچه ارومیه

وزیر نیرو با اعلام برخی راهکارهای اصلی در دست مطالعه به منظور نجات دریاچه ارومیه از جمله بررسی تاثیر ساخت جاده شهید کلانتری در دریاچه، از نگرانی برای تامین آب 6 کلانشهر کشور سخن گفت و افزود: وضعیت دشت های کشور خطرناک شده و تهران برای اولین بار در فصل سرد به مشکل کم آبی برخورد کرد.

به گزارش مهر، حمید چیت چیان گفت: تهران براي نخستين بار در فصل سرد دچار كم آبي است. در اطراف تهران 5 سد احداث شده اما میزان ذخایر آنها حدود 40 درصد کمتر از سال گذشته است و می‌توان گفت که برای نخستین بار در تهران در فصول سرد با کمبود منابع آبی روبرو هستيم

وزير نيرو با بيان اينكه در حال حاضر در زاهدان، اهواز،‌ آبادان، اصفهان و تهران برای تامین آب نگرانی‌هایی وجود دارد اظهارداشت: هنگامی که جمعیت شهرها افزایش پیدا می کند و نیاز به منابع آبی بیشتر مي شود و يا کمبود آب يا آلوده شدن چاه‌ها و کاهش آبدهی آنها رخ مي دهد، کلانشهرها دچار مشکل می‌شوند.

نگرانی تامین آب در 6 کلانشهر
چیت چیان همچنين به مشكل كم آبي در همدان اشاره كرد و گفت: آب مورد نیاز همدان از طریق سد اکباتان تامین می‌شد اما با افزایش جمعیت، منابع این سد کفایت نکرد بنابراین ارتفاع سد را افزایش دادیم اما باز هم کفاف نداد.


وي افزود: چاه‌های منطقه نیز به میزان لازم آب را تامین نمی‌کردند بنابراين در تالوار (مرز استان کردستان و زنجان) سدی را احداث کردیم که بزودی به بهره برداری می‌رسد و با خط لوله‌ای به ميزان 140 کیلومتر، آب را برای تامین نیاز بخش شرب به همدان منتقل مي كنيم.

وي ادامه داد: با توجه به كمبود اعتبار، اين طرح عقب افتاده است و در خصوص تامين آب اين شهر مشكلاتي داريم. وزیر نیرو سپس با اشاره به توجه وي‍‍ژه دولت يازدهم به برگزاري نشست هاي شوراي عالي آب اظهار داشت: از ابتداي فعاليت دولت يازدهم تاكنون، اين شورا دو بار تشکیل جلسه داده است در حالي كه در 10 سال گذشته فقط هفت بار نشست اين شورا تشكيل شده بود.

وزیر نیرو تصریح کرد: بخش عمده تصمیم گیری‌ها مربوط به مدیریت مصرف به ویژه در بخش کشاورزی است كه بيشترين نقش مدیریت مصرف برعهده مردم است و دولت در اين زمينه مردم را كمک مي كند. به گفته وي، وزارت نیرو و وزارت جهادکشاورزی در این امر جدی هستند و اين كار در حد اعتباري كه اختصاص داده شده است، خوب انجام مي شود اما نیازمندیم کشاورزان توجه بیشتری در نوع مصرف داشته باشند.

وضعیت دشت ها خطرناک شد
وي با بيان اينكه اكنون عمده دشت‌های کشور به دلیل برداشت‌های اضافی آب در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارند گفت: آسيب عدم مراقبت در نحوه مصرف آب، در درجه نخست نصيب کشاورزان مي شود و ما می خواهیم کشاورزان دچار مشکل نشوند بنابراین باید در افزایش بازده آبیاری به ما کمک کنند.

چیت چیان با بيان اينكه در زمان كنوني برای مدیریت مصرف فقط روش‌های تشویقی به کار گرفته می شود افزود: اين در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان الزاماتی در این زمینه وجود دارد و همه کشاورزان باید از الگوی کشت تبعیت کنند.

وزیر نیرو تصریح کرد: الگوی کشت در ایران به صورت کامل تدوین نشده اما برای 609 دشت، این الگو در حال آماده شدن است. وی با بيان اينکه 92 درصد از مصارف كل آب در بخش کشاورزی، شش درصد در بخش شرب و دو درصد در بخش صنعت است اظهارداشت: اگر کشاورزان بازده آبياري را 10 درصد افزایش دهند، به اندازه 9.2 درصد كل منابع آب ذخیره می‌شود و در این موضوع برنامه ریزی دقیق انجام داديم تا براي تابستان آينده آماده باشيم.

وی در خصوص آخرين وضعيت درياچه اروميه نيز گفت: كارگروهي در اين خصوص توسط دولت تشكيل شد كه براي تالاب هاي ديگر كشور نيز فعاليت هايي انجام مي دهد. برای نجات دریاچه ارومیه 43 راهکار تایید و براساس ارزيابي هاي فني و زيست محيطي 19 راهکار دارای اولویت شناخته شد.

تغییر 5 ساله شرایط دریاچه ارومیه
چیت چیان اجرای پروژه انتقال آب از جنوب دریاچه در دو سال آینده، آغاز مطالعه انتقال آب از دریای خزر و تکمیل مطالعه ها در شش ماه، لایروبی رودخانه‌هایی که به دریاچه ارومیه می رسند، برداشت موانع ورودی آب، توقف توسعه کشاورزی در حوضه، توقف سدهای در دست مطالعه در حوضه دریاچه ارومیه، بازنگری در اجرای سدهای در حال اجرا و مطالعه در مورد تاثیر جاده شهید کلانتری در دریاچه ارومیه را از جمله طرح هاي اولويت دار براي علاج بخشي درياچه اروميه عنوان كرد.

وزیر نیرو تصريح كرد: اگر منابع کافی در بودجه سال 93 و سال‌های آینده برای نجات دریاچه ارومیه تعریف شود، امیدواريم در عرض چهار تا پنج سال آینده روند دریاچه را تغییر دهیم که البته برای احیای آن به زمان بیشتری نياز است.
وي با بيان اينكه یکی از اقدامات اساسی مورد توجه وزارت نيرو و دولت، ساماندهی رودخانه‌های مرزی، رودخانه‌های داخلی و به ویژه رودخانه کارون است گفت: اگر لایروبی کارون انجام شود، امکان تردد قایق‌ها و کشتی‌ها ایجاد می‌شود.

چیت چیان ادامه داد: وزارت نيرو از سال هاي گذشته فعاليت هايي را در اين رودخانه آغاز كرده اما محدودیت منابع مالی، روند حركت را کند کرده است كه امیدواریم در سال‌های آینده اين كار سرعت بيشتري بگيرد.
اخبار اقتصادی - مهر

 



رپورتاژ
زمان دقیق شرف الشمس در سال ۹۷ چه زمانی است؟
تاریخچه تغییر سرمربی در تیم استقلال تهران
تحلیل آماری
نمایندگی برندها در ایران
فروشگاه اسباب بازی بازیجو
تومور اربیت ، علائم ، درمان و جراحی آن ها
مدیریت پروژه و کنترل پروژه و اهمیت آن
سامانه جامع مشاغل شهرری
معرفی شرکت باربری و اتوبار تهران
| قیمت لپ تاپ سونی | قیمت لپ تاپ دل
اجاره اتومبیل های لوکس در تهران
فال حافظ
انجام پایان نامه ارشد سفارش اینترنتی
درباره پرورش جوجه بوقلمون
شهرهای توریستی با تورهای اروپا روسیه آنتالیا و استانبول
نکاتی در باره کامل بودن تجهیزات تالار عروسی
خرید بلیط چارتر از آژانس مسافرتی معتبر
بهترین راه برای انتخاب آتلیه عروس
نورپردازی نما و آلاچیق
طراحی سایت اصفهان |طراحی سایت حرفه ای | سئو تضمینی سایت

لینک های مفید
فروش مکمل بدنسازی | تبلیغ در اینستاگرام | برش لیزر | فال حافظ | صندلی هتلی | آموزش آنلاين زبان انگليسى | vpn خرید |

قدرت گرفته از : پانا بلاگ


.: :.